Via Mosana 2013

LogoJakobswegVan 9 t/m 13 mei j.l. liepen Ina en uw razende reporter de Via Mosana. Het is onderdeel van de route naar Santiago de Compostela. De route loopt van Maastricht naar Namur in België.

5425013060738-1

Hieronder het verslag. Zie ook: niezoznel.waarbenjij.nu

VIA MOSANA 2013

Donderdag, 9 mei 2013

Maastricht – Jupille 40km.

Om 5 uur zijn we opgestaan, om tegen half zeven per trein af te reizen naar Maastricht. Hier kwamen we om 10 over half elf aan. We zijn naar het begin van de te lopen route gegaan. Het Vrijthof. Hier, bij de St. Servaas basiliek, dachten we onze eerste stempel op te halen voor ons pelgrimspaspoort. Helaas de info balie was dicht. Het was Hemelvaartsdag en er was een Heilige Communie dienst.

We zijn toen doorgelopen naar de Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee Basiliek. Hier was ook de info balie dicht, dus tweede stempel ging ook niet door.

Om kwart over elf zijn we naar Eijsden gelopen, waar we tegen kwart voor één aankwamen. Hier hebben we ons aangemeld en konden we de tent opzetten. Om half twee zijn we toen verder gelopen richting Visé.

Al snel liepen we over de uiterwaarden langs de Maas. Kwamen in gesprek met 4 belgische lui. Heel aardige mensen die naar Aken liepen. Met hun hebben we een stuk opgelopen. In Eijsden liepen we bij een kasteel verkeerd. Gelukkig waren we snel weer op de route. Ergens richting Visé sprak een nederlander ons aan. Hij had de reis naar Santiago een paar jaar geleden al gelopen. Bij de grens van Nederland en België heeft een aardige fietser ons op de foto gezet.

Zo liepen we in stralend weer naar Visé. Vanaf hier gingen we rap omhoog.

Liepen door een prachtige wijk totdat we boven op de berg waren aangekomen. Het uitzicht was erg mooi.

We liepen naar Richelle en Wixhou. Hier bekeken we van buitenaf de kapel van Wixhou.

Even later bij de vijvers van Julienne liepen we bij een restaurant helemaal verkeerd. Dat heeft wat kilometers en tijd gekost. Uiteindelijk de route weer gevonden. Het was toen al 5 uur.

Tegen kwart voor zes hebben we even gerust en toen werd het pas echt dalen en klimmen.

Uiteindelijk kwamen we aan in Jupille Sur-Meuse.

Hier liepen we langs de Jupiler brouwerij en konden eindelijk een patatje eten en een biertje drinken.

Het was laat geworden. Nu nog even naar het station van Bressoux lopen. Na ja station. Het was maar een armoedig gebeuren. Om tien voor half negen per trein naar Eijsden gegaan. Konden we ook nog eens in Eijsden naar de Camping lopen. In de bar nog even gezeten omdat het daar lekker warm was. Vroeg gaan slapen….. Deze dag al met al 40 km in de benen….

Vrijdag, 10 mei 2013

Jupille – Esneux 30 km.

We zijn om acht uur opgestaan. We waren nog moe van de dag van gisteren. We besluiten om per bus naar Eijsden te gaan. Hier waren we om 9 uur. Snel de Lidl in en boodschappen gedaan. We moesten immers nog ontbijten. Dat doen we dus in de trein.

Half tien per trein naar Bressoux, waar we om kwart voor negen aankwamen. Het weer was goed en we zijn Luik ingelopen. Het werd een leuke tocht door straten, langs de Maas en onder bruggetjes door.

P1140599De St. Jacobskerk bereiken we en die gaan we bekijken. Er was een uitvaartdienst zodat we er maar even konden blijven. Wel kregen we onze eerste stempel voor in ons pelgrimspaspoort. Spreken nog even met de pastoor en hobbelden richting Angleur.

P1140607Hier aangekomen zagen we een steil pad omhoog en hebben elkaar echt staan aanstaren. Op dat moment kwamen er twee wandelaars aan, waarvan de vrouwelijke haar enkel had verzwikt gisteren. Die keken ook al beduusd. Ina en ik besluiten de alternatieve route, de Ravel, naar Esneux te gaan lopen. Dat deed ons wel goed. We liepen samen met Hanna en Jan een stuk op langs de Ourthe.

Na een tijdje zijn Ina en ik wat gaan eten en rusten. Zij lopen door. Bij Tilff komen we ze weer tegen. We spreken elkaar en besluiten de Ourthe over te steken en Via Tilff onze weg te vervolgen. Hier kopen we eea in de Lidl en zitten kort in het centrum.

We besluiten om toch maar de weg te vervolgen, die voor Tilff aan de andere kant van de Ourthe ligt. Dat was wel een goed plan. Jan en Hanna zaten hier nog wat te eten. Nemen afscheid van hun en vervolgen onze route. In Hony lopen we verkeerd wat ons 4 kilometer kost en dus weer kostbare tijd.

Het duurde een hele tijd voordat we in Esneux waren. 10 voor 5 pas kwamen we er aan. De trein ging maar één x in de twee uur en had ook nog eens 20 minuten vertraging. De trein zat bomvol met scholieren die een uitstapje hadden gemaakt. 5 0ver zes waren we op station Liège-Guillemins. 5 minuten later sprinten we de trein naar Eijsden in. De trein zat bomvol en we werden niet gecontroleerd. Zo reisden we zonder kaartje en dus voor niks naar Eijsden. We spreken vanaf Luik 2 amerikaanse vrouwen. 1 van hun woont al 9 jaar in Maastricht en sprak behoorlijk nederlands. We hebben heel wat afgekwekt over onze pelgrimage.

In Eijsden hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten. Een aardige man uit Eijsden sprak ons buiten aan en bood ons aan om ons naar de Camping in Oost-Maarland te brengen. Hoe aardig. Onderweg over Santiago gesproken.

Bij de tent gaan we koken en eten Rijst met een ei.

Na de afwas zijn we nog even de camping overgelopen en zijn we in de bar een biertje gaan drinken en hebben daar met wat mensen gesproken. Was erg gezellig.

Hierna naar bed………

Zaterdag, 11 mei 2013

Huy – Andenne 25 km.

Om 7 uur eruit. Tent ingepakt en naar het busstation gelopen. Die had vertraging en toen hij aankwam wilde de chauffeur ons in eerste instantie niet meenemen. Het karretje zou niet mee mogen. Wij waren stupifait. Uiteindelijk mocht het karretje in de lege bus toch mee. Gelukkig maar. Bij de Lidl kopen we ons ontbijt en in de trein naar Huy zitten we heerlijk te ontbijten.

Via Luik komen we in Huy aan. In Huy lopen we naar camping Mosan. Dat was wel 3 km. lopen. 40 minuten later bereiken we de camping. Deze bevond zich onder de rook vMelden ons en zetten de tent op. De an de kerncentrale van Huy…tent stond en gingen daarna om half één naar Huy. Weer 3 km. lopen…..

In Huy willen we pinnen. Het regent en moeten de regencapes aantrekken. De pinautomaat van de ING weigert mijn pinpas. Wij op zoek naar een andere bank. Uiteindelijk lukte het om geld te pinnen. We lopen naar de VVV en krijgen daar onze stempel voor onze pelgrimspassen.

Vandaag, vanwege de verplaatsing, lopen we eigenlijk de 4e etappe. Morgen lopen we de etappe die hiervoor eigenlijk gelopen had moeten worden: Esneux – Huy.

Lopen ook hier verkeerd. Gaan langs de Maas lopen en we hebben gelijk door dat dit niet kan kloppen. Wij weer teruggelopen en de juiste route opgepikt.

Het stopte met regenen en de zon kwam erdoor. Zo klommen we tegen de berg omhoog door leuke straatjes.

P1140631Via wat dorpjes over het platteland richting het bos. Hier liepen we weer eens verkeerd. Bij een huis kwam de eigenaar aan met de auto. Hij zei ons dat we goed zaten. Wij verder gelopen. Op een gegeven moment wisten we werkelijk niet meer waar we zaten. Op datzelfde moment kwam er een rode jeep aan met daarin twee boswachters. We zaten blijkbaar goed. We hadden er een rondje gelopen en hoe dat kon snapten we niet.

Uiteindelijk liepen we het bos uit om richting Andenne te gaan. Hier ergens op de weg was er een splitsing waar geen markering was. Weer in twijfel wat te doen. Komt er weer een rode auto aan en de chauffeur stopte. Hij keek op de kaart en zei ons dat we goed zaten.

P1140647We lopen Andenne binnen en gaan in een supermarkt eten kopen voor vandaag en morgen. Nu richting trein. Hier aangekomen kijken we op het bord hoe laat de trein ging. 6 over zeven of 6 over negen. Op het station stond een trein. Ik kijk op mijn horloge en realiseer me dat dat de trein was die wij moesten hebben. Wij sprinten de tunnel onder het spoor door in en duiken de trein in. Deuren dicht en weg was de trein. Wat een geluk anders hadden we daar 2 uur moeten wachten.

De reis verliep voorspoedig. Werden niet gecontroleerd, dus dat ritje naar Huy was weer voor niks.

In Huy zijn we weer naar de camping gelopen.

Het regende wat en een mooie regenboog kleurde de hemel mooi.

Op de camping onder het afdak van een gebouw ravioli gekookt. Dat smaakte goed. Wijntje erbij en de muziek kwam van een trouwerij. Die was deze avond in dat gebouw. De hele avond speelde er oosterse muziek. Het leek wel een diner dansant.

Na het eten komen we in gesprek met onze achterburen, Huub en Diny Cauberg uit Nieuwkuijk. Die staan met een caravan op de camping. Zij nodigen ons uit voor een kop koffie. Zij gaan morgen naar Esneux en mogen wel meerijden. Om 8 uur zouden we klaar moeten staan.

We willen ons gaan wassen en zien een 3tal belgische jonge mannen zich vermaken in het herentoilet met bier. Ze hadden al een krat op en nr. 2 was aan de beurt. We hebben met hun een biertje meegedronken en zijn naar bed gegaan.

Zondag, 12 mei 2013

Esneux – Huy 40 km.

Zeven uur er weer uit. Ik moest naar de wc om zes uur en zag dat de hele heren wc en douches wit waren. De 3 belgische boys hadden de brandblusser leeggespoten…..

Om 8 uur met de buren naar Esneux gereden. Hier zijn we om 9 uur gestart. Eigenlijk etappe 3 dus vandaag….maar het wordt dus wel dag 4.

Het werd gelijk klimmen en daar hou ik niet zo van. Veel bos en smalle paden. Steile hellingen en leuke afdalingen.

Bij een boerderij kon je uit een melkautomaat melk tappen en dat smaakte heerlijk.

We liepen verder en ik kan jullie verzekeren dat het koud was. Miezerregen en veel wind was ons deel vandaag.

Later nog wat zon.

In Saint-Severin lopen we weer fout. Krijgen wel van een non een stempel in onze pelgrimspassen. Volgens mij belde ik haar wakker. Maar ja waar is een pastorie dan voor….

P1140686We worden weer eens ziek van de frustratie. 3 mensen wijzen ons alle drie een verkeerde richting uit. We bellen aan bij iemand en vragen naar de weg. Achteraf had deze man het goed. We besluiten door te lopen en komen uit in Yernée Fraineux. Daar moeten we helemaal niet zijn. Lopen van hieruit naar Villers-le-Temple. Pikken hier de route weer op.

We zijn het spuugzat. Mijn enkel doet zeer en besluit om een enkelband om te doen.

We zijn het zo zat en dat wordt alleen nog maar erger. Het eerste gedeelte was mooi, maar het tweede stuk kon ons niet bekoren.

Het wordt mooi weer als we Huy bereiken. Moeten nog wel even de Muur van Huy naar beneden lopen. Met kromme tenen voorin de wandelschoenen lopen we deze helling af.

Eenmaal beneden zit deze etappe erop. We zijn gesloopt en besluiten een biertje te pakken die we uitgeblust in het centrum op een betonnen stoel opdrinken.

We lopen terug naar de camping, waar we meer dan gesloopt aankomen. Al met al weer 40 km in de benen. Ina’s enkel was twee keer zo dik en kon zowat niet meer lopen….

We koken bij de tent en eten spaghetti. Hierna gaan we douchen. In de dames wc hebben we wat gedronken en wat in de warmte gezeten….

Hierna naar bed…….

Maandag, 13 mei 2013

Andenne – Namur 45 km.

Wederom opgestaan om 7 uur voor onze laatste etappe. Heerlijk naar de trein gelopen en naar Andenne gegaan. In Andenne nog wat rondgelopen en wat kerken gezocht. Uiteindelijk bij de Kapittel kerk wat gerust. Ina’s enkel was nog dik en had vanmorgen een enkelband om gedaan.

Ze strompelde verder…..Nu pas begonnen we aan de laatste etappe en we hadden inmiddels 10 km. erop zitten. Het is dan half elf.

We liepen een stuk via de Maasvallei over de Ravel tot Sclayn. Hier steken we de brug over en moeten noodgedwongen rusten vanwege de enkel van Ina. Op het station van Sclaigneau eten we wat brood en drinken koffie.

P1140706P1140707P1140709Hierna liepen we naar Vezin. Het is regenachtig weer en de capes moesten aangetrokken worden. Het uitzicht was inmiddels schitterend. Het werd weer droog en de regencapes konden uit. Ina’s cape borg ik op achter haar rugzak. Op de één of andere wijze door de harde wind is ze haar cape kwijtgeraakt. Het begon hader te regenen en dus moest ze het doen met haar softcell jack…

P1140714Bij Wartet mochten we lekker afdalen om daarna het bos in te gaan bij Marche-les-Dames, via een steil pad waar ik zowat niet meer tegenop kon lopen. 5 dagen achter elkaar lopen brak me daar op. Wat duurde het lang dat lopen over modderpaden, zigzaggend door het bos.

Wat was ik blij toen we eindelijk dat bos achter ons konden laten. Het regende bijna niet meer. Nu naar Beez om daar een stuk over een superdrukke autoweg te gaan lopen. Levensgevaarlijk.

Namur werd bereikt en we liepen langs de Maas en een brug over. Via de Ravel liepen we verder naar Namur. Het weer werd schitterend en we liepen met veel plezier de brug in Namur zelf over. We nemen de verkeerde, maar dat maakte uiteindelijk niks uit.

Via de Place d’Armes liepen we naar Eglise de St. Jacques. Hier was de kerk dicht. We hadden het eindpunt van de Via Mosana bereikt. We maken een foto bij de plaquette. We dachten hier onze stempel op te halen.

We liepen hierna naar het VVV en kregen zowaar daar onze stempel…..Tot mijn grote verbazing zag ik dat ze daar slakjes verkochten. Wat bleek, “Symbool van de stad Namen is de slak. Met enige zelfspot plaatsten de inwoners van Namen een beeldengroep in het centrum. Hierin doen twee stripfiguren een verwoede poging slakken in een kooi op te sluiten en aan de ketting te leggen. Anders zijn de slakken de Namurois te snel af…”

Oftewel:

Djoseph en Francwès

Links vooraan de gevel van het congrespaleis op Place d’Armes van de stad Namen staan de bronzen beelden van “Djoseph et Francwès”, twee cartoonfiguren van Jean Legrand, die de verpersoonlijking van de Namenaars voorstellen.
De inwoners van Namen worden beschouwd als traag, ze hebben tijd zat.
Daarom werden de slakken vastgebonden en gekooid opdat ze niet zouden ontsnappen tijdens het gesprek tussen Djoseph en Francwès.
Oh, en als je over de voelsprieten van de slak wrijft zou geluk en voorspoed je te beurt vallen.

…Tja en wij zijn niezoznel en hebben een slak in ons logo….We hebben wat van die slakjes gekocht voor onze verzameling. We werden naar Place d’armes gestuurd omdat daar een beeldengroep met slakken zou staan. Die stond er en wij waren er dol op.

Na nog wat te hebben rondgewandeld zijn we naar het station gelopen. Per trein terug naar Huy. Niet gecontroleerd dus die rit was gratis.

In Huy hebben we een biertje gekocht en nog even op een betonnen paaltje gezeten.

Hierna terug richting camping om in een tentje Döner te gaan eten. Vlakbij de camping hadden we dat eettentje nog niet gezien. Wij weer teruggelopen naar de stad. Bijna in de stad was een zaakje open en hebben we Döner gegeten.

Hierna weer naar de camping gelopen. Na 45 km waren we terug. Moe maar voldaan dat we de Via Mosana hadden uitgelopen.

We zijn gaan douchen en hebben bij Huub en Diny in de caravan samen een wijntje gedronken. Hierna zijn we moe gaan slapen.

Dinsdag 14 mei 2013.

Terugreis naar Nederland.

Vroeg uit de veren. Uw razende reporter doet nog even verslag van de kerncentrale…

Tent ingepakt en naar het station gelopen.

Per trein naar Maastricht gegaan. Nog even naar de st. Servaas en Sterre der zee gegaan. Bij de eerste kreeg ik een stempel in onze pelgrimspassen van een non in het parochieel centrum.

Hierna terug naar de trein en de reis naar Rijssen verder afgelegd. Om half vier waren we thuis, een hele ervaring rijker.

In de vakantie gaan we van Namur naar Reims lopen……

Meer foto’s van de door ons gelopen Via Mosana vind je via de link hiernaast:
Via Mosana 2013

Een gedachte over “Via Mosana 2013

1. Leuk verslag gemaakt. Wij zijn ook al weer thuis. (gisteren naar huis gegaan) We waren de regen helemaal zat. We waren al naar een andere camping verhuist maar toen begon het weer te regenen en de komende dagen blijft het zo. Wij hebben net als jullie tot Namen gelopen en in het najaar gaan we weer verder. De laatste etappe was een dag met mooi weer maar toch voor ons een hele tippel (25 km)