Marche de L’Armee 2014

Logo Marche de L'Armee Vrijdag 13 juni 2014

Carola was mooi op tijd om mij op te halen om naar Diekirch af te reizen.

Vol goede moet zijn we op weg gegaan. We reden naar Venlo om daar de autobaan op de gaan naar Duisland.

Onderweg nog een korte stop gemaakt en doorgereden naar Irrel. Hier hebben we door de Teufelsschlucht een cache wandeling gemaakt van zo’n 15 km.

Ik was hier 5 jaar geleden met Ina nog. De maandag na onze 1e Marche de L ‘Armee liepen we van Beaufort naar Echternach via deze Teufelsschlucht. Dat maakte wel wat emoties los bij me. Hier nu weer te lopen maar dan zonder Ina. Met Carola was het super gezellig, maar ongemerkt gaan je gedachten wel terug naar die wandeling waar we toen samen zo van genoten hebben.

Logo Teufelsschlucht

mdla1 mdla2 Hebben samen nog wat gedronken bij het info centrum. Na 3,5 uur zijn we in de auto gestapt en via Echternach naar Diekirch gereden.

In Echternach nog gekeken naar een batterij voor de camera van Carola, die ze vergeten was mee te nemen uit Nederland. Helaas was deze nergens te koop.

In Diekirch zijn we naar de start gereden om ons in te schrijven voor de 2x 20 km tocht. Nog even rondgelopen over het terrein en de oranje gekleurde menigte aanschouwd.

mdla23

Met de auto naar Camping Gritt gereden en ons daar ingeschreven voor een campingplekje. We stonden o.a. bij Sylvia, Gery en Ben.

De eerste opmerking waar is Ina, hakte er wel in. Uitgelegd dat we gaan scheiden en dat Ina thuis wilde blijven. Carola en ik hebben de tent opgezet en zijn nog even bij de groep blijven zitten. Hierna bij een hele grote supermarkt inkopen gedaan.

mdla21

Terug op de camping nog wat gepraat en hebben wat gegeten en gedronken. De rest was naar de stad om op een groot scherm naar de wedstrijd van Nederland te gaan kijken. Carola en ik zijn nog even met de auto er naartoe gereden en hebben kort er wat rondgelopen. Konden de groep niet vinden.

mdla22

Hierna terug naar de camping. Daar hebben we de tweede helft nog bekeken in de kantine. De groep had de wedstrijd in een andere tent bekeken in de stad, wel jammer dat we ze daar hadden gemist. We hebben ze na de wedstrijd nog gesproken op de camping en toen werd het bedtijd. Ik zou de dag erop gaan lopen met Annika en haar groepje.

Zaterdag 14 juni 2014

Ik zag een appje van Annika veel te laat. Zij gingen starten om kwart voor negen en aangezien ik dat nooit meer kon redden baalde ik best wel. Tja moest dan nog wel een half uur naar de start lopen en het was al negen uur geloof ik en moest nog ontbijten..

Ontbeten en naar de stad gelopen met de groep. Tegen 10 uur kwamen we daar aan en zijn om 10 over tien gestart. mdla3De eerste IML zonder Ina en daar had ik het knap moeilijk mee. Het was een mooie wandeling berg op en af. Onderweg kwam ik Vicky nog tegen met haar moeder. Dat was een leuke ontmoeting. mdl14 Ik hoopte Annika en haar groep nog op tijd ergens tegen te komen, maar dat lukte pas na zo’n km of 20 denk ik zo. Wij hadden een biertje gedronken en ik was erg moe. Eigenlijk heb ik tegen mezelf lopen vechten die dag. mdla4 Uiteindelijk kwam ik ze tegen en zijn we gaan pauzeren. Ik had een rondje bier gegeven en aan Andries een fles zompbitter, die ik voor hem mee had genomen uit Rijssen. Daar hebben we allemaal van gedronken. Bij mij echter kwam dat goedje totaal verkeerd aan. Zakte gelijk helemaal in mijn benen en dat deed me totaal geen goed.

mdla5

mdla6

Toen we verder liepen kwam ik zowat niet meer vooruit. Ben uiteindelijk alleen doorgelopen. De finish in Diekirch heb ik met moeite gehaald. Heb me afgemeld en ben even gaan liggen. Ik weet niet hoe lang. Daarna gevraagd aan iemand hoe ik bij de camping kon komen.

mdla15

Ik was mijn oriëntatie deels kwijt. Dat werd dus de verkeerde camping. Weer teruggelopen naar de finish en maar om een taxi gevraagd die ze niet wilde bellen. Dat moest ik zelf maar doen. Hmm. Dat werd niks. Uiteindelijk wees iemand mij de goede weg en ben naar Camping Gritt gelopen. Hoe ik daar ben gekomen weet ik maar ten dele. De auto pilot of zo zal wel hebben aangestaan. Ik heb het hele stuk iig wel gelopen.

Heb uiteindelijk mijn tent gevonden en ben gaan slapen. Om 7 uur dacht ik, ik moet eruit dag 2 begint. Iedereen was terug en zij verbaasden zich erover waarom ik in wandelkleren klaar stond voor dag 2. Al snel bleek dat ik redelijk de kluts kwijt was.

Heb toen die avond bij de groep gezeten en blijkbaar heb ik me daar niet zo netjes geuit. Na een wijntje ben ik mijn bed in gegaan. Mede op verzoek van hun. Me niet realiserend wat er eigenlijk allemaal deze dag was gebeurd.

Zondag 15 juni 2014

Al vroeg appte ik Annika om te vragen hoe laat ze weg zouden gaan. Ik kreeg te horen dat het beter was dat ik niet met hun ging lopen. Ik zou me niet zo netjes hebben gedragen tijdens de pauze de dag ervoor toen ik hun tegen kwam. Dat hakte erin.

Eenmaal uit de tent sprak ik Carola. Die zei me dat ik ’s avonds teveel dingen verkeerd had gezegd. Ik schrok me helemaal wezenloos. Ik heb vreselijk nagedacht wat er dan gebeurd moest zijn. Ik heb de groep gesproken en mijn excuses aangeboden. Die werden gelukkig aanvaard.

Met lood in mijn schoenen en met een kater van emoties en een hele hoop vragen aan mijzelf ben ik met hun naar de start gelopen.

Zelfde tijd gestart als de dag ervoor. Uiteindelijk kon ik mijzelf herpakken en werd het een hele gezellige dag. Veel zon en we hebben wat geklommen en gedaald. Onderweg wat biertjes gehad en nu viel alles wel goed.

mdla7 mdla8 mdla17 mdl9We hebben nog een oude stenen kolom bezocht de Deiwelselter.

mdla10 mdla18

mdla24

Hierna konden we naar de finish lopen. Daar kreeg ik mijn nummertje 2 en mijn zilveren IML bar. We hebben hier nog heel gezellig gezeten. Jammer was het dat Annika en de rest hier niet meer was anders had ik hun nog iets kunnen zeggen over de dag van gisteren. mdla19 We hebben een broodje kebab gegeten en zijn daarna met zijn allen naar de camping gegaan. mdla11 Hier hebben we nog gezellig gezeten en zijn ’s avonds nog even in de kantine wat gaan drinken.

Maandag 16 juni 2014

Opgestaan en vast wat zaken ingepakt. Ontbeten en langzamerhand de spullen in de auto gepakt. We hebben bij de kantine nog wat gezeten en de camping betaald. mdla12 Tijd voor afscheid. Zo ging één ieder zijns weegs. Carola en ik zouden nog een cache gaan doen in Geierslay bij het plateau Perecop.

Daar zijn we 2 uurtjes geweest en hebben die cache gevonden. Er zaten wat uitzichtspunten in die de moeite waard waren. mdla13 Hierna zijn we via Echternach Duitsland ingereden en naar huis gegaan. Met nog één stop onderweg kwamen we om zes uur aan in Rijssen. We hebben afscheid van elkaar genomen en dat markeerde het einde van 4 dagen IML Marche de L’armee.

Ik heb Ina verteld van wat er allemaal was voorgevallen en die was not amused.

Het was een mooie tocht maar wel eentje met hindernissen en fouten van mijn kant. Ik heb daar veel last van gehad in Diekirch en in Nederland had dat nogal wat vervelende gevolgen.

Ik heb ervan geleerd. Soms denk ik nu dat ik met al mijn emoties wellicht beter ook in Nederland had kunnen blijven. Dat had heel wat problemen kunnen voorkomen. Maar ja dat is achteraf.

Overige foto’s van Diekirch vindt je hier: foto’s Marche de L’Armee .