4Daagse van de IJzer

download

Rijssen, 3 september 2018

20 augustus zijn Ina en ik met de trein naar Diksmuide gegaan. Een rit met hindernissen. 8 uur over gedaan.

We konden in de sporthal een mooi plekje vinden om er te slapen.  Zijn die middag nog even Diksmuide ingegaan en hebben er eea bekeken. In een park samen een biertje gedronken. Daarna teruggewandeld naar de sporthal. In de eetzaal gegeten en ’s avonds gezellig in de kantine gezeten en nog een blokje om gelopen.

10 uur ging het licht uit. Op naar 4 dagen wandelen. Tja maar slapen is een ander iets. De dag erop ging het licht om tien voor half zes aan.

Dinsdag  21 Augustus 2018. 1e dag Oostduinkerke.

Eruit dus om te gaan ontbijten. Dat was goed geregeld. Nu om 10 0ver zeven onder begeleiding van motoren van de MP naar Oostduinkerke gereden. Hier zijn we om half negen gestart.

We liepen richting zee. Na ja strand zo vroeg is ook niet alles. Laat staan de duinen. Man was dat een geploeter. De haven was mooi bij Nieuwpoort.  We liepen naar de andere kant van de IJzer over een brug. Ander zicht op de haven. Nu weer door duinen en een militair terrein welke daar lag. Het was een geklim en gedaal daar en ik vond het wel zwaar zo in de duinen.

Uiteindelijk liepen we tig kilometers langs een kanaal en dat was een hobbelig pad. Knap shit voor je enkels.

Enfin bereiken Nieuwpoort weer en lopen rchting Oostduinkerke.

Muziek en vertier was er nog net bij binnenkomst. Daar moeten onze Belgen nog wat aan doen. Was wel de enige binnenkomst met vertier. Laat staan de laatste dag. Dat was echt jammer toen was er niks. Tja een grasveldje tussen wat woningen in. Bier was er altijd en dat vergoedde veel.

Goed met de bus weer terug naar Diksmuide. Daar gegeten en een warme douche gepakt.

Nog wat gezeten in de kantine. Licht uit om tien uur. Dus slapen.

Woensdag 22 Augustus 2018. Dag 2 Diksmuide.

Konden uitslapen tot zes uur. Dus eruit en eten. Daarna naar de start gelopen. Eerst even naar de apotheek. Steekvliegen hadden mij de dag ervoor knap geraakt. Ik ben daar allegisch voor en had dus een rood kokend heet dik been wat hiervan het gevolg was. Kreeg zalf en desinfecterende spray. Toch maar gestart. Nu was dit wel de minste van alle dagen. Vlak en vonden we wat minder. Liepen eigenlijk om Diksmuide heen.

Wel waren er de ceremonies ter nagedachtenis van de vele militairen die omgekomen zijn in die Groote Oorlog. Dat was wel erg mooi.

De Dodengang die we mochten bezoeken was indrukwekkend. Een museum had deze voor ons opengesteld. Was nagemaakt maar gaf je een idee hoe dat daar moet zijn geweest gedurende de 1e WO.

Binnenkomst was een beetje vreemd. Niets te doen en de organisatie was zelfs bezig om dingen op te ruimen c.q af te breken. Zelf een biertje gekocht en deze in de onder de brandende zon opgedronken op het stadsplein.

Terug naar onze slaapplek. De eerste 2 dagen zitten erop. Deze dag was echt wel wat minder dus. We liepen in roze deze dag. Dat viel wel op kan ik zeggen.

Donderdag 23 Augustus 2018. Dag 3 Poperinge.

Vroeg eruit en weer onder begeleiding met de mp nu naar Poperinge gereden. Dat was pas echt een gave dag. Heuveltjes en we zijn zelfs even in Frankrijk geweest.

We hebben 3 ongelofelijk lieve wandelaars ontmoet. 3 toffe meiden van begin 40. Tevien, An en Petra. Sliepen ook in Diksmuide.

Onderweg nog gratis Poperings Hommelbier gekregen wat er goed smaakte. Een paar kilometer verderop bij de Bernardus brouwerij kregen we wederom bier. Nu een donker Bernardus biertje. Ook hier uit de tap.

Kwamen zelfs mijn naam tegen van de familie waar ik van afstam, Breemeersch…tja later werd dat Breemes. Nu weet ik pas dat onze voorouders uit de omgeving van Diksmuide kwamen.

We bereikten de finish. Biertje gedronken.

Was wel één van de mooiste dagen. Foto’s zeggen meer.

Naar Diksmuide met de bus naar de sporthal gereden. Die avond errug gezellig in de kantine gezeten.

Vrijdag 24 Augustus 2018. Dag 4 Ieper

We hebben genoten deze dag. Wat was het gezellig om met de 3 lieve dames te lopen. Hele stukken met hun opgelopen. Waanzinnig leuke lol met ze gehad. Bij een rust waren zijn ze doorgelopen.

Was echt een hele mooie wandeling. Mooi weer en echt gezellige mensen om zomaar mee te praten.

Onderweg nog een mooi monument bezocht. Alles in het teken van die Groote Oorlog.

We bereiken de finish en krijgen de Grote medaille en een herdenkingsmunt c.q. penning.

Hoewel de finish ergens wat buitenaf lag, op een grasveld tussen wat huizen in, was het fijn om te genieten van 4 dagen wandelen in het Belgische!

Daar twee biertjes gedronken op de goede afloop. Jammer dat er geen muziek was.

We zijn naar de bus gelopen en teruggereden naar Diksmuide.

Ik kan onmogelijk alles vertellen van 4 dagen België. Was geweldig om er te zijn. Leuke en lieve mensen ontmoet. Kom je er eigenlijk op dag 4 achter dat ik van deze landstreek afstam. De Westhoek dus. Had ik kunnen weten. Stamboom zeg maar lag thuis. Nooit bij stil gestaan toen ik er was. Met name dag 2, want daar woonden de Breemeersch voorouders, en die vond ik zelf minder. Tja? Thuis eea herlezen. Tjonge wat had ik er anders gelopen en dingen met andere ogen bekeken als ik er bij stil had gestaan. Dat was me tot die 4e dag totaal ontgaan……

P1160161 (2).jpg

Zaterdag, 25 Augustus 2018.

Terug naar huis na dagen mooie dagen in België. Weer 8 uur treinen. Was erg vermoeiend. Eenmaal thuis, na al met al 6 dagen, val je van de drukte ineens in de stilte. Dat was wel wennen.

De maandag erop naar Groningen waar onze zoon Yorick afstudeerde. Is nu theoloog.

We gaan vast weer een keer terug. Gaan dan niet meer de 32 km lopen. Dan mis je alles aan de finish. Dat is iets waar de organisatie wat aan moet doen. Een wielerwedstrijd is blijkbaar op dag 4 belangrijker dan wij wandelaars.

De organisatie was verder perfect. Ons onderkomen in Diksmuide echt super. Dank daarvoor. Enige minpuntje. Er sliepen vooral oudere mensen daar. Die gaan vroeg slapen en willen er vroeg uit. Daar wilde de organisatie daar niet aan tornen. Vonden wij echt jammer! Wordt je min of meer verpicht om vroeg op te staan.

Alle foto’s staan hier via de onderstaande link….

Foto’s 4Daagse van de IJzer 2018

Nu op naar Fulda.  3 t/m 5 Oktober a.s. de IML Zwei Tage Marsch.